Nuoriso-ohjaajan siirtäminen varhaisnuorisotyöhön johtaa siihen, että varhaisnuorisotyötä tekee nyt aviopari. Kumpikaan heistä ei hyväksy naispappeutta ja varsinkin vaimo on erityisen voimakkaasti naispappeuden vastustaja. Minä joudun nuorisopapin tehtävieni takia heidän lähiesimiehekseen. Nainen pappina on vain yksi monista asioista, joita pariskunta ei hyväksy ja tiedän että ainakin minua edeltänyt sijainen ja viranhaltija ovat molemmat olleet naisen mukaan hengellisesti vääränlaisia.

Minua ennen virkaa sijaisena hoitanut nuori mies on saanut esimieheltä voimakkaan tuen ”pariskunnan kuriin laittamiseksi”, mutta kun minä tulen virkaan, muuttuu ääni kellossa. Kirkkoherra on sitä mieltä, että kun kirkossa on naispappeus, täytyy naiset hyväksyä papeiksi. Hänen suhtautumisensa on kuitenkin tämän takan negatiivista. Minua hän kehottaa toimimaan sovitellen. Käytännössä on todella vaikeaa tai suorastaan mahdotonta sovitella ja saada silti hoidettua työtehtävät kyseisen naispappeutta vastustavan pariskunnan kanssa. Jään siis yksin ja ilman esimiehen tukea, kun yritän saada asiat rullaamaan.

Tehtäviini lähiesimiehenä kuuluu muun muassa johtaa nuorisotyön tiimin kokouksia ja pian saan tottua siihen että naispuolinen varhaisnuorisotyönohjaaja on yhtä kertaa lukuun ottamatta poissa kokouksista. Hänellä on periaatteessa pätevä syy poissaoloonsa, mutta tiedän että mukana on myös vastustusta minua kohtaan. Saan kuulla kannanottoja, kuten sen että, he eivät hyväksy minun tulevan heidän pitämilleen varhaisnuorten leireille, koska olen pappisnainen. Varhaisnuorten jumalanpalveluskasvatus kuuluisi tehtäviini, mutta se jää nyt siis hoitamatta. Minulle lankeavien työtehtävien määrä on tässä seurakunnassa niin valtava, etten ehdi alkaa ruotia pariskunnan käyttäytymistä. Alkuun puen tarkoituksella kokouksiin ylleni jotain muuta kuin pantapaidan, mutta sitten kyllästyn: sama mitä minulla on ylläni, eiväthän he minua hyväksy kuitenkaan.

Pariskunnalla tuntuu olevan aivan oma opillinen käsityksensä, joka ei ole kaikilta osin evankelis-luterilaisen kirkon oppien mukainen, vaan huomattavasti tiukempi. He ovat laatineet omia opetusvihkosiaan, joita ovat käyttäneet varhaisnuorten ja nuorten opetuksessa. Käsittääkseni jotkut lasten ja nuorten vanhemmat ovat valittaneet opusten tuomitsevasta ja tiukasta sävystä. Kun menen kouluille pitämään päivänavauksia, kuulen että osa kouluista on antanut heille porttikiellon opillisesti ahdistavien ja pelottavien päivänavausten vuoksi. Opettajat huokaavat helpotuksesta, kun he huomaavat että en edusta varhaisnuorisotyönohjaajien opillista kantaa.